Aitana Camiño, Emma Martínez, Rosa Carreté, Xavi Canals, Ferran carretero, Dani Trabazo, Ariadna lazaro, Lucia Ibáñez, Francesc Pastor, Oriol Contreras i Enhui Li són els onze alumnes que han participat aquest any en el projecte MART XXI.
Ja fa anys que l’alumnat de 4t d’ESO participa en el programa MART XXI, una iniciativa del Campus del Baix Llobregat de la Universitat Politècnica de Catalunya que apropa la universitat a les etapes de secundària posant en relleu el paper de la ciència i la tecnologia en el món actual. L’objectiu principal del projecte és motivar l’alumnat de segon cicle de l’ESO i ajudar-los en la seva orientació acadèmica i professional perquè continuïn els estudis.
Enguany, onze nois i noies de 4t d’ESO del nostre centre s’han enrolat en la tripulació d’aquesta 28a edició del projecte juntament amb l’alumnat d’altres instituts del municipi per mirar de descobrir si seria possible establir una colònia a Mart. El projecte s’estructura en 5 sessions diferents en les quals els nois i noies duen a terme diferents pràctiques per validar o rebutjar les hipòtesis plantejades.
Per a fer-ho, els participants es distribueixen en set grups de treball, cadascun dels quals té la missió d’analitzar la viabilitat de la colònia tenint en compte un aspecte concret del projecte. A l’última sessió de treball, s’organitza una fira en la qual cada grup exposa un dels seus experiments i comparteix el que ha après amb la resta de participants.
Grups de treball del projecte
- Llançament, navegació, aterratge i sistemes de locomoció al planeta Mart
- Sistemes de producció i consum d’energia
- Monitoratge i control de la colònia a través de sensors
- Aplicació de robots en la dinàmica de la colònia
- Producció d’aliments a la colònia marciana
- Suport vital i gestió dels residus de la colònia: Sostenibilitat
- Obtenció, distribució i consum d’aigua
- Telecomunicacions Terra – Mart
- Telecomunicacions entre astronautes i dins de la colònia
- Disseny i construcció de la colònia
La creació d’aquesta colònia marciana és una molt bona manera d’acostar la ciència a l’alumnat des d’una perspectiva multidisciplinar i permet despertar l’interès dels i les joves. Enhorabona per la feina feta, tripulants!