Projecte Hort: una escola a dins de l’escola

Entrevistem a Belén Castillo, educadora Salesians Sant Vienç dels Horts que treballa dins de la Unitat de Suport a l'Educació Especial (USEE), i és el cap i el cor del Projecte Hort. Aquest curs 2016-2017 serà el seu segon curs a l'escola. 

Belen Castillo

Belén Castillo, educadora del departament USEE i coordinadora del Projecte Hort


La Belén ha treballat com a educadora en camps molt diferents i el curs passat va aterrar per primer cop en una escola de secundària. El repte era important però després d'un any, amb el seu estil discret i amable, ha revolucionat la USEE de l'escola. 

Què és el Projecte Hort?

Es tracta d'un projecte pedagògic que acull alumnes de 3r i 4t d'ESO amb qui s'ha acordat d'oferir aquesta mesura d'atenció a la diversitat a fi de potenciar les seves competències fora de l'àmbit de l'aula. Per a aquests nois i noies el gran grup és un espai difícil on queden d'alguna manera "invisibles", en canvi, en un entorn amb menys companys i amb propostes d'activitats físicament més actives responen molt bé. Però ja fa molts anys que existeix el Projecte Hort, no l'he inventat jo. 

I què fan els alumnes al Projecte Hort?

Doncs tenim un espai força ampli de terra en què procurem fer crèixer verdures i hortalisses. Dit així sembla poca cosa, però això implica conèixer les eines, aprendre a fer-les servir, netejar de males herbes l'espai, conèixer les llavors i el temps en què s'han de sembrar, reg, cura, collita… tot ecològic. A més, tenim alguns arbres fruiters i un galliner, així aprenem com són les gallines, anatomia, les etapes de posta d'ous, alimentació, manteniment.

Projecte Hort

En què creus que aquest projecte fa crèixer els nois i noies que hi participen?

En molts aspectes! Al llarg del curs passat, he vist com els nois i noies del Projecte creixien en habilitats socials i començaven a comunicar-se de manera assertiva, han après a resoldre conflictes, han millorat en autoconeixement, autocontrol i, sobretot, en cohesió de grup. Ells han estat els qui, en assemblea, s’han avaluat i s’han posat la nota.

Potser hi ha qui pensa que el Projecte Hort no serveix per a res més que per tenir entretinguts a alumnes que molesten a l'aula. Què els respondries?

Res més lluny de la realitat. La idea que hi ha alumnes que molesten a l'aula i que sobren ja em sembla equivocada i no té res a veure amb la idea d'educació que he vist aquí a Salesians. Precisament, els alumnes del Projecte Hort en molts casos no són d'aquells que algú podria etiquetar com a "alumnes que molesten", hi ha un criteri pedagògic de selecció darrera que no es basa en patrons de mala conducta. Això d'entrada. I després, no és veritat que no serveix per a res. Serveix per guanyar competències que els seran molt útils en un futur i que les empreses tenen molt en compte: el treball en equip, l'assertivitat, el respecte als ritmes, l'autocrítica… i sobretot els nois i noies s'han adonat que poden fer moltes més coses de les que es creuen capaços, tenen més confiança en ells mateixos i això és clau. En aquests contextos, com el del Projecte Hort, hi ha molts alumnes que "desperten" i acaben esdevenint líders inesperats molt positius.

A nivell global de l'escola, què aporta un projecte així?

Només puc parlar del curs passat perquè més enllà no m'atreveixo a valorar el Projecte. Però jo crec que aporta cooperació, no només entre els integrants del projecte, sinó també entre etapes diferents i agents diferents de l'escola. Per exemple, aquest any els alumnes del cicle formatiu d'Activitats Comercials van ensenyar als alumnes del projecte a fer roses de "chuches", i van ser ells els qui les van elaborar per regalar als premiats del certamen literari. També vam demanar si podíem ajardinar el parterre de darrera la tanca de la pista de futbol i ens van dir que sí. Ho vam dissenyar amb pneumàtics que ens van donar els els professors del cicle de Carrosseria. Preciós.  

És un projecte obert a l’escola. I en aquest sentit encara hi ha molts camps per explorar; valdria la pena que fos un recurs extensiu a la resta de matèries i etapes. Per exemple, per estudiar els sistemes agraris a Geografia, o anatòmics a Biologia. També a Educació Visual i Plàstica podria ser interessant, ja que pintem el mur.

Per altra banda, l'Ajuntament ens ha permès sortir de l'escola i participar en la 32a Mostra Comercial i Agrícola i la Festa Major d’Hivern 2016 en què cada una de les escoles del municipi teníem un petit hort urbà en un dels carrers del poble. Tota una experiència!

I com es presenta el curs 2016-2017?

Es presenta amb moltes ganes! Ganes de provar coses noves, de millorar… Per exemple, com a primícia t'avanço que el projecte s'obrirà a alumnes de 2n d'ESO i que tindrem amb nosaltres un pagès del poble que ens farà de "voluntari d'hort" per ajudar-nos! És genial! I sobretot espero que aquest curs sigui ocasió de petits grans aprenentatges.

Belen Castillo